KPI’s inzichtelijk maken

Het wordt steeds belangrijker voor bedrijven om hun prestaties te kunnen meten. Om dit te kunnen doen moeten er natuurlijk eerst doelen gesteld worden, deze doelen heten ook wel KPI’s (kritische prestatie indicatoren). Door KPI’s op te stellen kun je zowel online als offline je prestaties meten. Je moet deze doelen wel opstellen aan de hand van bepaalde richtlijnen. De meeste belangrijke richtlijn om je KPI’s op te stellen is dat ze SMART geformuleerd worden. SMART betekent dat je ze zo opsteld dat ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn. Op deze manier kun je jouw doelen altijd meten. Heb je ook al eens nagedacht over een KPI dashboard?

Online succes

KPI’s en het boeken van online succes gaat hand in hand. Ten eerste omdat je succes niet kunt meten zonder KPI’s op te stellen en ten tweede omdat je moet weten waar je naartoe werkt. Het opstellen van deze doelen klinkt heel eenvoudig, echter wordt er in de praktijk vaak uitgesteld omdat er altijd wel iets niet helemaal goed gaat binnen de marketingafdeling. Er zijn vaak meerdere redenen om het uit te stellen, maar wil je succesvol worden? Dan dien je hier toch echt werk van te maken.
Voor het opstellen van je online doelen is het belangrijk eerst de Analytics gegevens en de gegevens van social media in kaart te brengen. Wanneer je deze data eerst analyseert zie je al snel waar er verbeterpunten liggen en aan de hand van de behaalde resultaten kunnen nieuwe doelen opgesteld worden.
Mochten je doelstellingen aan het eind van de periode niet behaald zijn, dan is het belangrijk om te kijken waarom dit zo is en wat je hieraan kunt doen.

Dashboard

Het is natuurlijk belangrijk om te blijven monitoren en bij te sturen daar waar nodig. Veel bedrijven zien het bijhouden van de doelstellingen over het hoofd. Doelstellingen kunnen uiteraard gewoon bijgesteld worden, maar hiervoor moet je wel de huidige stand van zaken blijven monitoren. Om je KPI’s goed inzichtelijk te houden is het verstandig om een passende tool te kiezen. Het dashboard van Cyffer is hier een goede optie voor. Met een handige tool als deze hoef je niet meer handmatig alle gegevens bij te houden en heb je in één oogopslag een totaal overzicht.
Je kunt je doelstellingen iedere maand bijstellen en aanpassen, maar niet alleen op korte termijn is het verstandig om met KPI’s te werken. Op de lange termijn kun je ook je bedrijfsdoelstellingen meten. Je kunt door middel van KPI’s je koers bepalen voor de komende jaren en een dashboard is een krachtige tool om dit te blijven meten.