Klanten binden met de Peak-end Rule

Sommige winkelformules doen op simpele wijze aan goede klantenbinding. Deze bedrijven hebben allemaal hun eigen identiteit die vrijwel overal aanslaat. Het bekendste voorbeeld hiervan is waarschijnlijk de IKEA.

IKEA

Wanneer je een aantal jaar terug tegen een warenhuis had gezegd dat consumenten zelf hun aangekochte producten uit het magazijn moesten plukken, dan hadden ze je waarschijnlijk hard uitgelachen. Toch is met dit simpele concept IKEA een van de populairste woonwarenhuizen ter wereld. Ze maken van het winkelen een dagje uit, eventueel voor het hele gezin.

Catering

Wanneer je bij IKEA hebt afgerekend kan je nog spotgoedkoop een ijsje of hotdog halen. Het is zelfs mogelijk om voor een euro te ontbijten of voor minder dan tien euro een redelijk diner te krijgen.  Bevalt deze catering in Groningen, dan weet je dat hij het ook in Breda goed doet. Het is iets wat overal ter wereld en vooral in Nederland goed toegepast kan worden.

Varianten

Ook in andere varianten kan deze prettige verassing voorkomen. Bijvoorbeeld bij Coolblue (internetshop) stoppen ze een klein extraatje in de doos . Daarnaast hebben ze een wereldprimeur. Voor 23:59 besteld is morgen in huis. Deze goede voorwaarden blijven bij de consument hangen.